La Voix Humaine: klassieker in een modern jasje

Ekaterina Levental komt weer terug

Eerder konden we al vertellen dat we zeer verheugd zijn, dat ook dit jaar mezzosopraan Ekaterina Levental naar ons festival komt. Zij heeft al meerdere keren grote indruk gemaakt tijdens het Emmy Verhey Festival met het drieluik, De Weg – De Grens – Schoppenvrouw

Zaterdag 12 september staat “La Voix Humaine” op het programma. Dit is een veertig minuten durende opera voor sopraan en orkest gecomponeerd door Francis Poulenc in 1958 (gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Jean Cocteau). Opera in één acte over een vrouw, haar ex en de rest van de wereld.

Een echte klassieker, deze Voix Humaine, maar nu met een camgirl als hoofdpersoon. De telefoon uit de productie is namelijk vervangen door een webcam. “De vrouw spiegelt zichzelf in een digitaal beeld. De wanhoop van deze vrouw herkennen we in onze alledaagse fixatie op schermen. Ze zoekt contact, houvast en bevestiging in een virtuele realiteit. Net als de man en vrouw in La Voix Humaine creëren we valse identiteiten, en spelen daarmee een intrigerend en tegelijk wanhopig spel.” (Bron)

Lovende recensies

Ekaterina Levental ontving reeds zeer positieve recensies voor La Voix Humaine. Enkele quotes:

  • “Deze monoloog is een kleine voorstelling, maar hij is van een ongelofelijke kracht.” Max Arian, Theaterkrant, 17 december ’18
  • “Nog nooit zal het publiek zo deelgenoot zijn geweest van de emoties van de hoofdpersoon!” van Ek in Friesch Dagblad, 11 juni ’18

Ekaterina Levental op het Emmy Verhey Festival 2019 met het programma Schoppenvrouw. Foto: Tom Metz