Bram van Sambeek & Vicente Borst:
‘Met de fagot kan veel meer dan je denkt!’
Beiden gingen eigenlijk voor de sexy saxofoon. Maar het lot – en zeer wijze moeders – beslisten anders. Zowel de internationaal gevierde Bram van Sambeek als aanstormend talent Vicente Borst vielen uiteindelijk voor de warme, ronde klanken van de fagot. Zaterdag 10 september om 19.30 uur spelen ze samen op het Emmy Verhey Festival. “De mensheid lijkt niet te weten wat de fagot allemaal kan. Wij laten het graag horen!”
Als 10-jarig jongetje ging Bram met zijn moeder naar de open dag van de muziekschool in Groningen. “Die glimmende, glinsterende, goudkleurige saxofoon, die wilde ik natuurlijk! Maar van mijn moeder moest ik mijn oren open zetten. Ik mocht niet naar de instrumenten kijken, alleen maar luisteren. De sax daalde meteen naar de tiende plek. En de fagot won. Puur op inhoud. Overigens weet ik de saxofoon inmiddels wel weer te waarderen!”
Ook Vicente was als kind zeer gecharmeerd van de saxofoon: “Mijn buurjongen had er een. Heel vet! Maar toen ik met mijn moeder naar de open dag van het conservatorium ging, vond ik vooral de hoorn vet. De fagot was mijn tweede keus. Maar die dag ontmoette ik ook mijn latere fagotdocent Mieke van Dael. Door haar heb ik uiteindelijk de fagot gekozen.”
Share the talent
Bram en Vicente hebben elkaar leren kennen op het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Bram als docent, Vicente als jong talent. Bram: “Ik heb Vicente een paar keer op les gehad. En ik zag zijn passie voor de fagot en de warme klank. Hij valt op in zijn spel. Vicente kan ook meer dan één ding – hij was bijna Werktuigbouwkunde gaan studeren – en dat merk je. Dan praat iemand op een andere manier over muziek. Verfrissend. Je ziet het ook bij Thomas Dulfer, die naast fagottist in de cardiovasculaire hoek werkt. Dus toen Femke (IJlstra, artistiek leider van het EVF, red.) me vroeg of ik op het Emmy Verhey Festival samen wilde spelen met jong talent, heb ik hem uitgenodigd.”
Bach en Baker
Op het EVF spelen Bram en Vicente samen I fall in love too easily van Chet Baker. Vicente: “Bram vroeg: welke muziek vind je leuk? Dan spelen we dat op de fagot! En toen heeft hij dit uitgeschreven voor 2 fagotten.” Daarnaast staan op de EVF-zaterdagavond onder meer Bach, Stravinsky en Rimski-Korsakov op het programma. Maar ook het door Sebastian Fagerlund speciaal voor Bram gecomponeerde bluesy Woodlands en Pulling teeth voor fagot en multitrack van oud-Metallica-bassist Clifford Lee Burton. Al met al wordt het een ‘eclectisch fagot-los’ concert.
“Ik ben gefascineerd door verschillende stijlen,” licht Bram toe. “En wil ze allemaal grijpen – zónder dat het oppervlakkig te wordt. Daarom analyseer ik als een ware nerd wat iemand doet binnen een bepaalde stijl en probeer ik dat te vatten in noten, als de klassieke muzikant die ik van huis uit ben.”
Ongewoon
Misschien dat Gergiev Bram daarom typeerde als ‘a little bit unusual’? “De fagot is in beginsel al ongewoon. Ik vergelijk hem graag met de cello. Die heeft de laatste decennia een flinke emancipatiestrijd gestreden, waardoor er een groter bereik is ontstaan én meer openheid voor andere stijlen. Dat wil ik voor de fagot ook.”
“De cello heeft ook die warme, ronde klank,” voegt Vicente toe. “Die zou ik ook nog wel willen spelen. En met zowel de cello als de fagot kun je veel meer dan waarvoor het meestal wordt gebruikt.”
Ontdek de veelzijdigheid van de fagot op zaterdag 9 september, 19.30 uur, in de Gasthuiskapel in Zaltbommel. De toegang is gratis.