Beate Loonstra:

‘De glans en magie van de harp kunnen me nog steeds ineens overvallen’

Als 3-jarig meisje werd Beate Loonstra verliefd op de harp. “De harp heeft een bepaalde klank. Die glans, die magie, daar word ik nog altijd door getrokken. En die kunnen me nog steeds ineens overvallen.” Inmiddels is ze een topharpiste met concertervaring in binnen- en buitenland, diverse prijzen op zak én een missie. “Want die klank kan je raken, troosten, kracht geven. Even optillen uit het dagelijks leven. En dat wil ik delen!” Zondagochtend 10 september geeft Beate een – uitverkocht – familieconcert op een prachtige, nieuwe EVF-locatie: Slot Rossum.

©Talitha van Erp

‘Een waanzinnig talent, technisch geweldig, een allround musicus met een enorme vertelkracht en een heel eigen muzikale identiteit.’ Beate studeerde summa cum laude af aan het Utrechts Conservatorium en volgde onder meer improvisatielessen aan de Guildhall School of Music & Drama in Londen. En ze speelt en improviseert niet alleen, Beate componeert en arrangeert ook, al dan niet in samenwerking met andere componisten. Een reeks van haar composities was bijvoorbeeld te horen bij Vrije Geluiden.

Pit en ritme

“Muziek lééft. Dus als ik een stuk benader, van een ander of mezelf, ben ik me heel bewust van welke elementen op dat moment de essentie hebben. Daar baseer ik mijn keuzes op. De muziek ontstaat dus in het moment. En ik wil dat het stuk klinkt met die levendigheid.”

De manier waarop Beate speelt draagt bij aan die levendigheid: “Harpmuziek hoeft niet per se subtiel en etherisch te klinken om de glans te behouden. Als ik speel hoor je niet alleen lichte, ‘dunnige’ klanken maar ook veel pit en ritme.”

Op reis

Op het Emmy Verhey Festival speelt Beate zondag ‘Postcard’, met als insteek Postcard from heaven van John Cage. “De zomervakantie is voorbij, maar we gaan nog even nagenieten. Ik neem je mee op reis met harpmuziek uit alle windstreken én allerlei stijlen. Zo kan ik de harp alle zeggingskracht geven.” Op het programma staan werken van onder andere Nina Rota, Georg Friedrich Händel en Kate Moore. Speciaal voor de kinderen neemt Beate een mini-harp mee, zodat ze uitgebreid kunnen voelen en proberen.

Het is overigens niet de eerste keer dat Beate te zien is op het EVF. Zo’n 10 jaar geleden stond ze, als kersverse winnaar van het Prinses Christina Concours voor kinderen en jongeren, ook op het podium – met Emmy Verhey zelf! “We speelden Saint Saëns’ Fantasie voor viool en harp. Geschreven voor 2 zusjes. En zo hebben we onszelf ook voorgesteld!”

Slot Rossum

Van het Concertgebouw tot dancefestival Tomorrowland, van een historisch fort tot een buurtcommunity. Beate komt graag op bijzondere plekken waar het niet vanzelfsprekend is dat mensen met muziek in aanraking komen. “Want er is zoveel te geven in muziek!”

Op het Emmy Verhey Festival, dat ook de wens heeft juist die mensen te bereiken die zelf niet zo snel klassieke concerten bezoeken, wijdt Beate de nieuwe EVF-locatie Slot Rossum in. Een 19e eeuws rijksmonument dat de toenmalige heer van Rossum, Baron van Randwijck, zelf heeft ontworpen aan de hand van een Engels voorbeeldboekje. Gelegen aan een heerlijk park, aangelegd door de Zaltbommelse tuinarchitect François Willem de Virieu. Een fijne plek voor een mooie zondagochtend!